× دسته بندی ها

ابزارهای عملیات روانی و راهکارهای مقابله با آن ها

مقدمه

عملیات روانی که هدف آن بعد روحی و روانی انسان است و بر ابزارهای روانی، فکری ،ذهنی و فرهنگی تاکید دارد و به کمک آنها باانجام دستکاری و تغییر در ذهن و احساسات و عواطف انسان ها،سعی در او تسلیم دارد، مورد تاکید عقلای جوامع و اندیشمندان سیاسی و نظامی قرار دارد.

اسلام معتقد است خدعه و نیرنگ تنها در میدان نبرد و شرایط خاص و با اهداف متعالی و قصد رهایی پیدا کردن یا پیدا کردن چاره برای شکسته شدن خصم صورت می‌گیرد ، لذا نیرنگ و فریب به عنوان یک تمایل ناروا باید ممنوع گردد.  به علاوه در سیاست و اداره امور جامعه و برخورد با مردم و درغیر میدان جنگ خدعه نه‌تنها جایز نیست بلکه ناروا و ناپسند می‌باشد و شدیدا  امر شده است که هیچگاه در مناسبات متعارف و معمول با همنوعان مورد استفاده قرار نگیرد.

امروزه این نوع جنگ ازکارآمدترین و پویاترین و در عین حال خطرناک ترین جنگ ها محسوب می‌شود، کشورهای جهان تلاش دارند تا با آماده سازی سیستم ها و امکانات و نیروی انسانی خود با پیشرفته ترین و پیچیده ترین ابزار و تجهیزات به رویارویی ونیز خنثی سازی جنگ های روانی بپردازند.

در دنیای امروز، جنگ های روانی به عنوان حربه ای برای تسلط بر افکار عمومی به کار می رود ،هر چند که این نوع جنگ ها به عواملی بستگی دارد و تا کشور و یا ملتی آمادگی پذیرش بحران را نداشته باشد ، تحت تاثیر قرار نمی گیرد ولی اقدامات سایر دولت ها در بروز این بحران ها را نباید نادیده گرفت.

وقتی جامعه ای بی ثبات شده و انسجام اجتماعی در آن ضعیف گردید ، میل به تغییر در آن تشدید می‌شود و همین وضع فرصتی پیش می‌آورد تا افکار تازه در جامعه تقویت شود.

در این شرایط، به کارگیری جنگ روانی و در برخی موارد، استفاده همزمان از نیروهای مسلح سرعت تغییر و پذیرش را دو چندان خواهد کرد. به همین منظور، آمادگی ذهنی و روانی و شکستن مقاومت فکری یک جامعه برای نفوذ در آنچه توسط دولت خودی یا دولت بیگانه ضروری ترین عامل پیروزی در یک جنگ روانی است.  البته عوامل ذهنی و عینی و محیطی که بدون آنها جامعه فاقد هویت اجتماعی است نیز می تواند منشا بروز اختلافات و جنگ های روانی و نظامی باشد.

موفقیت در جنگ های روانی تنها منوط به این عوامل نیست، بلکه بایستی به مدیریت برنامه‌ریزی و کارایی و اثربخشی آنها نیز توجه داشت، زیرا موفقیت در جنگ روانی در سایه  ی طراحی و برنامه ریزی دقیق به دست می‌آید.

جنگ روانی که برپایه تبلیغات استوار است، از خطرناک ترین و مخرب ترین نوع جنگهاست.  چراکه اندیشه،بینش،عقل و در نهایت رفتار نیروهای درگیرو یا مخاطبان را مورد هدف قرار می‌دهد. جنگ روانی در جهان امروز چهره ای بسیار پیچیده به خود گرفته است به گونه ای که جزئی از فعالیت های سیاسی، نظامی ،اقتصادی و اجتماعی کشورهای مختلف و سازمانهای اطلاعاتی و جاسوسی در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی با استفاده از شیوه های روانی  گوناگون نقش اساسی در هدایت و کنترل آن به عهده دارند.

در حقیقت عملیات و جنگ روانی به روش و شیوه های مختلفی برای اثرگذاری در جامعه هدف انجام می پذیرد که مهمترین آن عبارت است از تبلیغات ، شایعه، انواع ترور،قانع سازی،اغوا و فریب،تشکیک،تهدید،تحقیر،تطمیع،سانسور،تحمیق،شتستشوی مغزی…

وسعت ابعاد و زمینه های جنگ نرم سبب می شود که دایره وسیعی از ابزار مدرن را در زمره ابزارهای این جنگ بگنجانیم.  به علاوه که خصلت ابتکاری و ابداعی در این جنگ سبب می‌شود این دایره دایما وسعت بیشتری یابد و ابزارهای جدید و ابداعی  هم به این فهرست افزوده شوند. به طور کلی ابزارها در چهار مقوله صنایع فرهنگی ،رسانه‌ها ،فناوری های نوین ارتباطی و فناوری های نوین تبلیغاتی تقسیم می شوند.

الف) صنایع فرهنگی

سینما

جذابیت فراوان و قدرت و سرعت انتقال بالا ونیز قابلیت بالای تکثیر محصولات صنعت سینما، یعنی طیف وسیع فیلم ها، سبب شده است که دنیای غرب به‌عنوان مخترع و صاحب اولیه ی  این صنعت، بیشترین استفاده را از آن در جهت تبلیغ و ترویج فرهنگ و ارزشهای خود درجوامع دیگر به کار ببرد و سهمی ویژه را در این راستا به این صنعت اختصاص دهد. تاسیس تشکیلاتی چون هالیوود از بزرگترین گام ها در این راستا است.  سینمای آمریکا در بسیاری مصادیق سینمایی است به اقتضای دیگر مصنوعات سرمایه‌داری بر پایه سکس و خشونت و ترس ،سینمایی مبلغ ومروج مظاهر فرهنگ غربی و در موارد بسیار حاوی هجمه های صریح وغیر صریح به فرهنگ ها و نظام های ارزشی مخالف و مقابل غرب، از جمله ارزش‌های دینی است.

اسباب بازی

ازجمله دیگر کالاهای فرهنگی موثرکه خصوصا با توجه به  قشرمخاطب آن اهمیتی مضاعف و وضعیتی حساس دارد اسباب بازی ها هستند .اسباب بازی ها مصنوع شرکت های غربی ,در عمل مبلغان ومروجان فرهنگ زندگی غربی هستند .برای کودکان آن کشورها و  حتی دیگر کشورها از همان سنین کودکی با این فرهنگ آشنا شده و با آن انس بگیرند.تغییری بنیادی که بعد ها به سختی می‌توان ثمرات  آن را اصلاح کرد.

بازی های رایانه ای

اما پس از رواج استفاده از رایانه در منازل شخصی, یکی از مهم ترین موارد استفاده برای کودکان و نوجوانان بازی های رایانه ای بود. این بازی ها که نسل های پیشینشان آتاری و پلی استیشن بودند با استفاده از قابلیت های رایانه توانستند خیلی زود همه رقبای سنتی خود را کنار بزنند و بازارگسترده ای  را به خود جذب نمایند

سود سرشار اقتصادی که سالانه از محل فروش این بازی ها عاید کمپانی های بزرگ سازنده ی آن ها می شود سبب شده است که بازی های رایانه ای یکی از مهمترین ابزارهایی باشند که قدرت های جهانی از آن در راستای جنگ نرم و ترویج و تبلیغ و مدل زندگی غربی نهایت استفاده را ببرند.

بازی  IUXOR4 نیز یکی از بازی های اعتیاد آور به شمار می رود. اما باید گفت این بازی با همه هیجانی که به مخاطب خود می دهد و در عین جذابیت بالای آن به صراحت در پی اهداف صهیونیستی فراماسونری و شیطان پرستی سازندگان این بازی است که  هم از لحاظ محتوای جریان بازی و هم در قالب نمادهای شیطان پرستی و فراماسونری ,در راستای تحقق اهداف شوم صهیونیستی می باشد.تمامی مراحل این بازی از منو تا مرحله پایانی همه دارای نماد های فراماسونی و شیطان پرستی (از نماد چشم همه بین گرفته تا بز بافومت و نماد آنخ) و دیگر نمادهای فراماسون و شیطان پرستی است .

اگرشما هم از طرفداران پر و پا قرص بازی های رایانه ای باشید در مراحل مختلف بازی جنگ و جنایت و خونریزی را در فضای مجازی تجربه کرده اید. در این بازی‌ها شما در نقش یک تروریست ماهر آنچنان افراد و شخصیت‌هایی را که بازی به شما القا می‌کند کشته اید و از این کشتار مجازی غرق در لذت و شادی شده اید که شاید کمتر پیش بیاید تا دقت کنید این تروریست‌ها چه لباسی به تن دارند و در چه مکان هایی با چه نمادهایی حضور می یابند.

در بسیاری از بازی های رایانه ای آخرالزمان صهیونیستی به تصویر کشیده می‌شود. مسلمان ها تروریست معرفی می‌شوند و در نهایت مفاهیم فراماسونری و شیطان پرستی و بسیاری دیگر از مفاهیم عرفانی یهودی یعنی کابالا به شما القا می‌شود و شما آن قدر از پیروزی در مراحل مختلف بازی ها مسرور می شوید که بی آنکه خود بخواهید بازیگر نقش‌هایی شده اید که دشمنان ما بر ضد ما طراحی کرده اند.

در ساخت بازی های جنگی که اغلب در کشورهای اشغالی اتفاق می افتد این سربازان اشغالگر هستند که پیروز می شود و مردم آنجا را از دست افراد شروری که خود باعث به وجود آمدن آنها شده اند نجات می دهند و نتیجه این است که کشورهایی مثل آمریکا منجی بشریت هستند و اگر اتفاقی برای جهان بیفتد مثل ژانر بازی های علمی تخیلی یک آمریکایی شجاع و از جان گذشته جهان را نجات خواهد داد.

کارتون

در کنار سینما صنعت انیمیشن سازی  هم صنعت مستقلی است که هواداران بسیاری را خصوصا در بین  مخاطبین کودک و نوجوان به خود جذب کرده است.شرکت های بسیاری در زمینه ی انیمیشن و کارتون سازی در سطح دنیا فعالیت می کنند که مهمترین و بزرگترین هاشان کمپانی های غربی و آمریکایی اند.کارتون ها از طریق ارتباط مستقیمی که با کودکان برقرار می‌کنند به آسانی می‌توانند مفاهیم بسیاری را به آنان منتقل سازند.

شخصیتهای ساده و دوست داشتنی دنیای کارتون برای مخاطبان و دوستداران کودک و نوجوان شان به آسانی به عنوان الگو پذیرفته می‌شوند و کودکان سعی می‌کنند از رفتارها و برخوردهای آنان تقلید کنند. در محیط زندگیشان نشانه هایی از آنها را داشته باشند واز پوستر و عکس آن ها روی دیوار گرفته تا برگ های آن روی کتاب و دفتر و کمد و تا این همه وسایل شخصی و مورد علاقه که نشانی از آن شخصیت کارتونی دارد مانند عروسک و ساعت و لوازم التحریر و لباس…

توجه داشته باشیم که در اغلب موارد شخصیت های اسباب بازی و کارتونی, صورت اسطوره و قهرمان را برای کودک و نوجوان پیدا می‌کنند. قهرمانی که با قدرت های فوق العاده و برتر است و می‌تواند کارهایی کند که دیگران از انجام شان ناتوانند (از جمله معروف ترین اسطوره های کارتونی و نیز سینمایی می‌توان اسپایدرمن یا مرد عنکبوتی و زورو را نام برد)

وجودهمین قابلیت های مهم است که سبب شده کارتون ها در فرآیند هجوم نرم جهان غرب  علیه دیگر فرهنگ ها و کشورها نقشی ویژه را به خود اختصاص دهند. در برخی موارد دامنه ی بهره برداری از کارتون ها به بیان مضامین سیاسی نیز کشیده می‌شود و شخصیت‌های محبوب کارتون ها به نمایندگان و مبلغان فرهنگ و سبک زندگی و ارزش های جامعه غربی به سراسر جهان اعزام می‌شوند تا شهروندان جهان را از همان سنین کودکی مطابق الگوی واحد و مطلوب غربی آموزش دهند و تربیت کنند.هنجارهایی متناسب با زندگی غربی از جمله در تعامل افرادغیر هم جنس با هم, پوشش و رقص و موسیقی و عشق های بیرون از خانواده و رفتارهای جنسی آشکار مانند بوسه و موارد دیگر) در موارد بسیاری با هنجارهای ملی و دینی ما تفاوت و تعارض دارند.

والت دیسنی به کمک میکی موس توانست کاری کند که این واژه جای خود را به  موش دوست داشتنی بدهد و دیگر کسی نمی‌توانست برای یهودیان تصور موش کثیف را داشته باشد.میکی موس معصوم همواره مورد تهاجم رقبای خود قرار می‌گرفت و تنها به کمک زیرکی بر دشمنان پیروز می شد, نمادی شد ازمعصومیت قوم یهود که باید تلاش کنند با  تنها سرمایه خود یعنی زیرکی خود را از دست دشمنان جهانی رهایی دهد.

همچنین برنامه هایی چون تام و جری که در آن شخصیت جری به کودکان می فهماند که میتوان با دغل و نیرنگ بازی همیشه پیروز شد. در مورد هاچ زنبور عسل خوب است بدانیم داستان هاچ زنبور عسل به کودکان یهودی می فهماند که باید همواره به دنبال مادر (نماد سرزمین موعود) خود باشند و دیگران  همچون موجودات مخوف این انیمیشن همواره در این  راه هستند.

برنامه های دیگری چون دختری به نام نل, حنا دختری در مزرعه, باخانمان و چوبین و غیره کشور اشاره کرد.

در داستان دامبو فیل زشتی است که ابتدا مورد تمسخر و بی توجهی اطرافیان قرار می‌گیرد اما سرانجام دامبو شایستگی خود را ثابت میکند و در عملیاتی پیروز مندانه همه تحقیر ها را پشت سر می‌گذارد و پرچم سیرک را که البته بی‌شباهت به پرچم اسرائیل هم نیست به اهتزاز در می آورد. این انیمیشن اعتماد به نفس و خودباوری را به کودکان یهود هدیه می‌کند و به خوبی مظلومیت ساختگی یهود را تداعی می کند.

شرک انیمیشنی بسیار حرفه ای  و جذاب و دوست داشتنی بود که کودکان در سری های دو و سه آن به طرز باور نکردنی با مقوله سکس و معاشقه های طولانی رو به رو شدند.

پاندای کونگ فو کار در آن کودک ایرانی به خوبی با باورها و ویژگی های خاص فرهنگ و آیین بودا آشنا می شود. لازم به ذکر است که کونگ فو بیش از آنکه یک ورزش باشد یک مذهب و ایدئولوژی است که بر پایه باور های بودایی شکل گرفته است و در این انیمیشن به طور بسیار جذابی تبلیغ میشود.

موسیقی

از جمله دیگر مقولات فرهنگی در جریان نبرد نرم مورد استفاده وسیع نظام تبلیغ رسانه ای غرب قرار گرفته است موسیقی است. موسیقی از جمله هنرهایی است که به جهت قابلیتهایش در عمده تمدن‌ها و فرهنگ‌ها می‌توان نمونه ای منحصر به فرد از آن را یافت و مغرب زمین از این قاعده مستثنا نیست و در آن از دیرباز به عنوان یکی از عناصر فرهنگی آن دیار, موسیقی حضور داشته است. هر بار به شکل و قالبی از موسیقی مخصوص درباره ی شاهان و اشراف گرفته تا موسیقی عامه مردم.آنچه که امروز به نام موسیقی غربی البته پیش از آن‌که در چنین سنتی ریشه و با آن نسبتی داشته باشد؛ملهم است و از موسیقی جاز سیاهان آفریقا که در آمریکا شکل و شمایلی نو گرفته و امروزه به موسیقی آن دیار شناخته می شود.

ب) ابزارهای رسانه ای

اساساً رسانه‌ها در جنگ نرم نقشه ویژه و منحصر به فرد را ایفا می‌کنند. تا آنجا که از آن به جنگ رسانه ای تعبیر می‌شود.

بنیادی ترین تعریف جنگ رسانه ای استفاده از رسانه ها برای تضعیف کشور هدف و بهره گیری از توان و ظرفیت رسانه ها اعم از خبرگزاری ها و رادیو و تلویزیون و اینترنت و اصول تبلیغات به منظور دفاع از منافع ملی است. جنگ رسانه ای یکی از برجسته ترین جنبه های جنگ نرم و جنگ های جدید بین المللی است. جنگ رسانه ای تنها جنگی است که در شرایط  صلح نیز بین کشورها به صورت غیر رسمی ادامه دارد.

مطبوعات

حتی علی رغم ظهور رسانه‌های نوین و شیوه های سهل تر و  کارآمدتر اطلاع رسانی باز مطبوعات اعم از روزنامه ها ومجلات و … جایگاه مهمی را در اطلاع رسانی و شکل دهی افکار عمومی ایفا می کنند. خصوصا روزنامه های کثیرالانتشار بین المللی که محصول کمپانی های بزرگ خبر پراکنی اند و مشترکین و مخاطبان فراوانی را در سر تا سر جهان جذب کرده اند.البته در سال‌های اخیر و با ظهور نشریات الکترونیکی دیگر مشکلات مربوط به ایجاد مانع برای ورود به کشور مخالف هم کمرنگ شده است.

رادیو

رادیوها خصوصاً رادیو های بین المللی از جمله موثر ترین و معمول ترین رسانه هایی است که دول متخاصم از سال‌ها پیش از آن ها برای تاثیر گذاری بر افکار عمومی کشور مقابل شان بهره می گیرند. اجمالا کار ویژه رادیو ها در جنگ نرم را می توان تهیه و تدوین و پخش اخبار و گزارش ها و تحلیل هایی علیه کشورها و دولت های رقیب و در راستای منافع سیاسی و فرهنگی و اقتصادی کشور متبوع خود دانست. اقدامی که با هدف تاثیرگذاری بر افکار عمومی شهروندان کشور هدف و جلب اعتماد آنها به خود و در مقابل بی اعتماد سازی آنها به رسانه‌های داخلی و نظام سیاسی اش انجام می شود.

تلویزیون

ازجمله رسانه های پیشتاز و پر مخاطب تلویزیون های بین المللی اند که میلیونها نفر را در سراسر جهان مخاطب برنامه‌های مختلف خود قرار می‌دهند. کار ویژه تلویزیون ها در جنگ نرم را می توان تهیه و پخش برنامه های خبری و تحلیل و گزارش هایی از کشور هدف بر خلاف روایت رسانه های رسمی ودولتی آن کشور و در راستای سیاه نمایی اوضاع آن کشور و ارائه روایتی مطلوب خود از آن به مخاطبان است. در این راستا آنان بخش ویژه از توان خود را به پوشش دهی اقدامات و فعالیت‌های تخریبی اپوزیسیون آن کشور اختصاص می دهند و سعی می کنند خلا ارتباطی مخاطبان دولت رقیب را از این طریق مرتفع سازند.

خبرگزاری ها و آژانس های خبری

خبرگزاری های بین المللی یکی از عمده ترین ابزارهای جنگ رسانه ای در جهان محسوب می شوند. این خبرگزاری ها هر روزه با تولید میلیون ها کلمه خبر و مخابره ی آن با پیشرفته ترین تکنولوژی های ارتباطی فرآیند اطلاع رسانی جهانی را تحت سیطره و کنترل خود دارند. آنها می توانند با سانسور یک خبر یا دادن پوشش وسیع به یک رویداد افکار عمومی جهان را له یا علیه آن مسئله برانگیزانند.اهمیت خبرگزاری ها زمانی آشکار می‌شوند که بدانیم اکثر مطبوعات و خبرگزاری های ملی و منطقه ای و شبکه های رادیو تلویزیونی, اخبار و اطلاعات عمده خود را از این آژانس های خبری دریافت می کنند.

ماهواره

ماهواره ابزار جنگ نرم و عملیات روانی دشمن علیه ملت ایران است که از طریق آن مبارزه همه جانبه ی خود بر ضد دین و اعتقادات مذهبی و ارزش های اخلاقی به ویژه ارزش  قشرزنان و دختران و نسل جوان را نشانه گرفته است. نقش زنان در تربیت و تاثیرگذاری بر نظام خانواده و به دنبال آن جامعه بسیار مهم است و در صورتی که زنان نقشه تربیتی خود را به خوبی ایفا کنند  جامعه نیز به سمت اصلاح و تعالی پیش خواهد رفت .

شبکه های ماهواره ای تلاش می کنند با نابودی حجاب و شخصیت زن ایرانی که نقش محوری در تربیت آحاد جامعه دارد خانواده ها را فرو پاشیده و بی بند و باری را برای آینده پرورش دهند.نصف  جمعیت جامعه را زنان تشکیل می‌دهند و همچنین چون زنان رکن اصلی اجتماع را تشکیل می‌دهند دشمنان همیشه با برنامه‌های مختلف ماهواره ای درصدد کشف حجاب زنان ایرانی هستند و میخواهند حجاب را عامل عقب ماندگی و بی حجابی را به عنوان زندگی پیشرفته و تجملی معرفی کنند.

این ابزار با وارد شدن به حریم خانواده به مرور باعث تزلزل ارکان خانواده شده و جامعه را با یک آسیب جدی و همگانی مواجه می سازد. ازدواج و تحکیم خانواده که یک ارزش در جامعه ی اسلامی است توسط ماهواره بی معنی جلوه داده می‌شود و  روابط نامشروع و بی بند و باری در جامعه توسط امواج سمی ماهواره ترویج پیدا می کنند.

اثر تخریبی و آسیبی که برنامه های ماهواره ای دارند عبارتند از :

۱-تزلزل اعتقادی

۲-تمسخر آیات الهی

۳- پخش شایعات وسخنان نفاق انگیز در لوای دین

۴- ایجاد شک و دودلی

۵- از بین رفتن قبح روابط غیر اخلاقی در مردم

۶- ترویج خشونت

۷- سست شدن بنیاد خانواده

۸- زیاد شدن آمار دختران فراری

۹-اختلافات خانوادگی و شکستن حریم های خانواده

۱۰- بد حجابی و زنان خیابانی

۱۱- تبلیغ تنوع طلبی و هوس بازی

۱۲- افزایش خرید های کاذب وبی برنامه در زندگی, فاصله گرفتن از ساده زیستی و تمایل به زندگی لوکس و اشرافی

۱۳-تبلیغات ضد دینی و ضد اسلامی

۱۴- نهادینه کردن بی غیرتی

۱۵- اعتیاد به ماهواره

۱۶- بلوغ زودرس

شبکه های اجتماعی

در تحقیقاتی که توسط روانشناسان سایبری صورت گرفته بیان شده است که کاربران این شبکه ها نسبت به سایر افرادی که در این شبکه ها حضور ندارند تنها تر شده اند و خطر ابتلا به افسردگی در آنان بیشتر است .بیشترین خطر استفاده از این شبکه ها متوجه نسل نوجوان است.نسلی که سنین شکل گیری هویت را پشت سر می‌گذارند.

همانطور که می‌دانیم خانواده مهم ترین رکن در شکل گیری هویت فرد است وهیچ فردی جدا از خانواده اش قابل تعریف نیست و خانواده رکن اصلی سازنده فرد و شخصیت اوست. این کانون خانواده است که بهترین مکان برای تربیت جسم و روان نوجوان است. اما متأسفانه عضویت در شبکه‌های اجتماعی و گذراندن ساعت های زیادی در آن ارتباط بین این نسل و والدین را کم کرده و حتی در بسیاری موارد جایگزین روابط دوستانه خانوادگی شده است و نوجوانان را از کانون گرم خانواده و ارتباط با والدین  به فضای سرد اینترنت کشانده است .

امکان مطرح کردن شخصیت های غیر واقعی در فضای این شبکه ها منجر به شکل گیری شخصیت های چندگانه و رشد و استحکام آن در نوجوانان گردیده است .

در یک نتیجه گیری کلی می‌توان بیان کرد که گسترش شبکه‌های اجتماعی علی رغم آثار و پیامدها های مثبتش تسهیل و تسریع ارتباطات است, پیامدهای منفی همچون به خطر افتادن حریم خصوصی افراد, منزوی شدن آنها و از هم پاشیدگی بنیان خانواده را به دنبال دارد. برای دور بودن از تاثیرات مخرب این شبکه ها لازم است برنامه هایی برای افزایش آگاهی های اجتماعی تدوین و اجرا شود. با افزایش افزایش آگاهی کاربران می توان تهدیدات استفاده از این شبکه ها را با درایت به فرصت تبدیل کرد.

آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه عبارتند از:

  • دور شدن از فرهنگ اصیل ایرانی
  • بی تفاوتی نسبت به مذهب
  • کاهش اعتماد متقابل زوج‌های جوان
  • فاصله گرفتن اعضای خانواده از یکدیگر
  • انزوا و افسردگی و مردم گریزی
  • عادت اعتیاد گونه به شبکه‌های اجتماعی
  • بروز مشکلات روانی
  • کم شدن ارتباط چهره به چهره
  • ویرانی وقت جوانان
  • بروز اضطراب و استرس

اینترنت

ایمیل

شبکه های رادیویی

راهکارهای مقابله با جنگ نرم دشمن

بنابراین می‌توان جنگ نرم و توطئه نفوذ را مجموعه اقدامات سیاسی, امنیتی, اقتصادی و فرهنگی غیرخشونت آمیز با هدف تغییر رفتار و در نهایت براندازی نظام سیاسی مورد نظر دانست. هدف نهایی جنگ نرم ونفوذ سیاسی, فکری و فرهنگی دشمن, براندازی نظام سیاسی با بهره گیری از قدرت نرم کشور مهاجم است. با عنایت به آنچه بیان شد می توان موارد زیر را به عنوان راهکارهای مقابله با جنگ نرم دشمن و پروژه نفوذ بیان کرد:

۱-باور کردن توطئه نفوذ فکری, سیاسی و فرهنگی دشمن

۲- تقویت روحیه استکبارستیزی جوانان

۳- روشنگری در پیشگیری از نفوذ فکری, سیاسی و فرهنگی دشمن

۴- تقویت فرهنگ دینی و غنی اسلام

۵-حفظ وحدت جامعه در پرتو تبعیت محض از دستورات ولی فقیه

۶- بصیرت افزایی و عبرت گیری از گذشته ها

۷-فراهم ساختن زمینه ی رشد استعدادها و ظرفیت‌های جوانان و پرورش آنها

۸- نظارت جدی بر محصولات فرهنگی و بازیهای رایانه ای و لباس ها و انواع کالاهای وارداتی

۹-تقویت تکنولوژی نوین و بکارگیری آن در راستای تقویت بنیه فرهنگی جامعه و به خصوص نسل جدید

۱۰-حفظ هویت ملی و ارزش‌های دینی و اسلامی

  • تقویت اراده و ارتقاء خودباوری در جوانان
  • تبدیل جنگ نرم دشمن به فرصتی برای افزایش قدرت نرم
  • خلع سلاح روانی اپوزیسیون: اپوزیسیون همواره در پی آن است تا با شعارهای جذاب و وعده بهبود شرایط زندگی,توده مردم را جذب کند. چنانچه نظام حاکم چنین شرایطی را بر شهروندان خود فراهم سازند, زمینه ی جذب مردم توسط اپوزیسیون را از میان برداشته و جنگ روانی دشمن خنثی می شود.
  • گسترش دامنه فعالیت های فرهنگی و افزایش محصولات فرهنگی تاثیرگذار بر جامعه و جوانان
  • استفاده از دیپلماسی عمومی
  • استفاده از راهبرد های ویژه در مورد اقوام و اقلیت ها:اقلیت های جامعه اغلب به سبب داشتن احساس نابرابری مخالف نظام هستند و دشمنان فرامنطقه ای یکی از میدانهای فعالیت های خود را در کشورهایی که دارای تنوع قومیت هاست, قرار می دهند. اما زمانی که نظام مستقر با انجام راهبرد های مناسب در مناطق محروم و دور از مرکز و اختصاص بودجه های لازم در قالب طرح های توسعه همه جانبه طرح های اشتغال زا و به کارگیری مدیریت های توانمند در این مناطق و با روحیه جهادی و بسیجی مشغول خدمت به مردم شدند, می توانند آن احساس را کم کنند یا از میان بردارند.
  • عملیات روانی متقابل :در مقابله با جنگ نرم نباستی منفعلانه عمل کرد. عاملان تهدید نرم از انواع تبلیغات برای تغییر نگرش‌ها و باورهای جامعه هدف استفاده می کنند. انجام تبلیغات هوشمندانه ,سریع باقدرت منطق و اندیشه و احاطه ذهنی بر مخاطبان جنگ نرم می تواند یکی از روشهای مقابله باشد.
  • زدودن فضای تهمت زنی و شایعه سازی
  • افزایش امید به پیشرفت در جامعه
  • تشکیل اتاق فکر دانشجویی
  • تلاش برای ایجاد وحدت و همبستگی و همگرایی بیشتر در رسانه‌های داخلی
  • موضع گیری و اقدام به موقع و یکپارچه در مقابله با جنگ نرم
  • تمرکز و افشای جنگ نرم قبل از شروع آن
  • قدرت نمایی رسانه های داخلی در مقابله با هجمه خبری جنگ نرم
  • افزایش قدرت نفوذ رسانه های داخلی بر فضای خارج از کشور
  • بستر سازی برای آگاهی بخشیدن مخاطبان اصلی جنگ نرم
  • پرهیز از انحراف و یا جوزدگی رسانه های داخلی در مقابله با بحران های زودگذر
موضوع : سیاسی
royalit

مطالب مرتبط

دیدگاه ها