سلام دوست عزیز وارد حساب کاربری خود شوید
با هماهنگی بااساتید وکارشناسان اختلالات یادگیری در سازمان آموزش و پرورش استثنایی و ترجمهی پرسشنامهی اختلالات زبانپریشی و خواندن، پرسشنامهای تدوین شد. پرسشنامه شامل مهارتهای واجشناسی، الفبا، رمزگشایی و شناخت کلمه، بلاغت و روانی کلام، درک مطلب، دستخط و املاء و دقت و توجه میباشد.
ـ توانایی تشخیص و تولید و قافیهبندی کلمه
ـ توانایی تشخیص صدای اول در کلمه
ـ توانایی تشخیص صدای وسط در کلمه
ـ توانایی تشخیص صدای آخر در کلمه
ـ توانایی بخش کردن کلمات یک بخشی
ـ توانایی بخش کردن کلمات دو بخشی و چند بخشی
ـ توانایی ساختن کلمه با بخشهای شنیده شده میباشد.
ـ توانایی به یاد آوردن اسم حروف الفبا
ـ توانایی تولید صدای حروف الفبا
ـ توانایی خواندن ترکیبها
ـ صداکشی کلمات ناآشنا
ـ صداکشی کلمات آشنا
ـ توانایی خواندن کلمات یک بخشی
ـ توانایی خواندن کلمات چند بخشی
ـ خواندن متن تکراری
ـ خواندن متن جدید
ـ سرعت خواندن
ـ توجه به علائم نگارشی
ـ بیان معنی لغات
ـ جملهسازی با لغات
ـ پاسخ به سؤالات متن
ـ اجرای دستورالعمل کتبی با پانتومیم
ـ جملهسازی با کلمات بهم ریخته
ـ درک مفهوم تشابهات و تمثیلها
ـ چیستان
ـ لطیفه
ـ سریع نوشتن حروف
ـ سریع نوشتن ترکیبها
ـ تجزیه کردن کلمات
ـ ترکیب کردن
ـ توالی ۵-۳ کلمه در حافظه و بازخوانی هنگام نوشتن
درمجموع ۶ خرده مقیاس قبل و بعد از مداخله سنجیده میشود و روش نمرهگذاری به صورت سه گزینه هرگز، به ندرت، اغلب بوده است.
ومقیاسهای«توانایی علمی وشناختی»و «توجه و تمرکز» با خرده مقیاسهای ذیل به صورت دو گزینه بلی و خیر قبل و بعد از مداخله سنجیده شدهاند:
ـ توانایی ذهنی بالاتر یا برابر همسالان
ـ توانایی لازم در محاسبات ریاضی
ـ توانایی لازم در مهارتهای استدلال زبان
ـ درک تفاوتها و شباهتها
ـ توانایی خواندن مانند همسالان
ـ توانایی نوشتن املاء مانند همسالان
ـ توانایی راهحلهای مناسب در موقعیت فرضی
و مقیاس توجه و تمرکز با خرده مقیاسهای:
ـ توانایی سازماندهی مواد آموزشی مانند همسالان
ـ با عوامل حواسپرتی، حواسش پرت میشود
ـ توانایی توجه داشتن در ارائه پاسخ به سؤالات
ـ انجام امور با دقت و سرعت لازم