.:رویال آی تی:.

× دسته بندی ها

مبانی نظری مشکلات روان شناختی کودکان و تاثیر والدین بر این مشکلات (پیشینه پژوهشی) فصل دوم پایان نامه

مبانی نظری مشکلات روان شناختی کودکان و تاثیر والدین بر این مشکلات (پیشینه پژوهشی) فصل دوم پایان نامه

فهرست

مشکلات روان شناختی کودکان

اضطراب

افسردگی

اختلال سازگاری

وسواس

اختلالات رفتاری و هیجانی

تعریف و توصیف اختلالات رفتاری کودکان

تفاوت هاي جنسيتي در اختلالات هيجاني و رفتاري

انواع اختلالات هیجانی و رفتاری

اضطراب

افسردگی / گوشه گیری

شکایات جسمانی

پرخاشگری

اختلالات رفتار ایذایی

اختلال نافرمانی مقابله ای

اختلال سلوک

سبب شناسی اختلالات هیجانی و رفتاری

عوامل زیستی – روانی – اجتماعی

عوامل مرتبط با خانواده

سبک های والدگری

سلامت روان در والدین کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری

سبک هاي دلبستگي:

تعريف دلبستگي

نظريه هاي دلبستگي

مراحل ايجاد دلبستگی

علايم دلبستگي

ارزيابي دلبستگي

طبقه بندي كيفيت دلبستگي نوزاد

نظام دلبستگي

مدل هاي فعال ساز دروني

عوامل موثر بر دلبستگي ايمن

خلق و خوي طفل و دلبستگي

سلامت روان

مفهوم سلامت روان

نظريه مربوط به سلامت رواني

نظریه های سبک های فرزند پروری

اهمیت خانواده در سبکهای فرزند پروری

خانواده به عنوان سیستم در سبکهای فرزند پروری

تربیت و نقش آن در خانواده

انواع خانواده ها و نقش آن در فرزند پروری

پیشینه تحقیق

منابع فارسی و لاتین


 مشکلات روان شناختی کودکان

 اضطراب

اضطراب در کودکان به صور متعددجلوه گرمیشود بعضی کودکان اضطراب خود را از طریق دلواپسی مداوم درباره ناراحتی که ممکن است، برای خود یا خانواده شان رخ دهد، نشان می دهند. بعضی دیگریک اضطراب اجتماعی کلی وعده ای هم فوبی یا ترس غیرواقعی ازخود بروز می دهند (آزاده، ۱۳۷۸). عوامل متعددی ازجمله ممانعت از بروز پرخاشگری، تولد برادر یا خواهر، طرد شدن توسط والدین یا دوستان، جدایی از والدین و یا دوستان موجب اضطراب در کودکان می گردد.فردی که میخواهد خودرا از اضطراب و احساسات ناخوشایند حاصل ازآن رها سازد ، به هنگام مواجهه با موقعیت اضطراب آورازمکانیسم های دفاعی همچون اجتناب،بازگشت، انکار و سرکوب استفاده می کند (کلارنس، ۱۳۷۰).

 اضطراب درکودکان و نوجوانان به گونه های متفاوتی تظاهر می کند که عبارتند از:

عدم وجود نشانه های اضطرابی دررفتارهای ظاهری و به کار گیری مکانیزم های اجتناب و گریز.

وجود نشانه های اضطرابی درحالی که فرد هیچ گونه دلیلی برای بروز این نشانه ها ندارد.

وجود رفتارهایی که بیانگر اضطراب در فرد است و ارائه ی دلایلی برای وجود اضطراب با استفاده از تخیلات.

احساس گناه،احساس عدم کفایت درانجام کارها،احساس تاییدنشدن ازجانب بزرگسالان و احساس ناامنی، از نشانه های معمول اضطراب در کودکان و نوجوانان هستند.

به نظرسیلورمن(۱۹۹۵)نگرانی های کودکان و نوجوانان با بروز اختلال های اضطرابی در آنان رابطه دارد.سیلورمن درطی مصاحبه هایی با نوجوانان، نگرانی های آنها را مورد بررسی قرار داد. نتایج مطالعات اوبیانگر این است که ازنظر نوع،بیشترین نگرانی نوجوانان درگروه مورد مطالعه به سلامتی، مدرسه وفجایع طبیعی ارتباط داشت وازنظر فراوانی بیشترین نگرانی آنها درموردخانواده، همکلاسی ها ودوستان بود. در این مطالعه اغلب نوجوانانی که سطح بالایی از نگرانی را بروز داده بودند، به علت ابتلا به یکی از انواع اضطراب به کلنیک های روانی مراجعه داشته اند(سیلورمن[۱]، ۱۹۹۵).

افسردگی

درسالهاي اخير وجود افسردگي در كودكان و نوجوانان نه تنها محرز دانسته شده است، بلكه نظربراين است كه افسردگي كودكي ميتواندمشكلات جدي براي سلامت عمومي ايجادكند (لامارين ، ۱۹۹۵ ).به گونه اي كه پژوهش ها نشان داده است كه شناسايي افسردگي هاي كودكي و نوجواني مي تواند احتمال بيماريهاي رواني ديگر، ناراحتيهاي شديد، رفتارهاي ناسازگارانه و حتي مرگ و ميركودكان ونوجوانان راكاهش ميدهد(ريو،۲۰۰۰ ). برخي كودكان نشانه هاي كلاسيك افسردگي شامل غمگيني، اضطراب، بي قراري و مشكلاتي درخوردن وخوابيدن را نشان ميدهند. درحالي كه برخي ديگرازكودكان افسرده مشكلات ودردهاي جسماني را نشان مي دهند كه به درمانهاي متداول پاسخ نمي دهند. هر چند كه تشخيص افسردگي به مصاحبه و نوع ابزارهاي سنجش نيز بستگي دارد (داوال، ۲۰۰۱).

پژوهش ها نشان داده است با وجود تشابه افسردگي كودكي با بزرگسالي، افسردگي كودكي نسبت به افسردگي بزرگسالي طيف متفاوتي ازنشانه ها را شامل مي شود، علاوه بر اين كه افسردگي دركودكان و نوجوانان همبودي بيشتري با ساير اختلالهاي رواني دارد (كارلسون، ۲۰۰۰ ). با وجود انواع افسردگي كودكان ونوجوانان، اختلال افسردگي اساسي ازمه مترين مواردي است كه در خصوص كودكان مطرح ميشود وهماننداختلال افسردگي اساسي بزرگسالان ناتوان كننده است (ريان،۲۰۰۳ ).به گونه اي كه كاركردهاي فرددركوتاه مدت يادرازمدت دچار آسيب مي شود (ميرزا و مايكل، ۱۹۹۶)

در واقع افسردگي اساسي كودكي اختلال خلقي عود كننده اي است كه به طور قابل ملاحظه اي با رشد بهنجار كودك تداخل مي كند و به گونه اي فزاينده با خطر رفتارهاي  خودكشي همراه مي شود (بيرماهر، آربلايز و برنت، ۲۰۰۲)

 اختلال سازگاری

اختلال سازگاری عبارت است ازوجود نشانه های بالینی آشکار به صورت رفتاری یا هیجانی درپاسخ به یک عامل فشارزای روانی-اجتماعی. پریشانی ذهنی واختلال در کارکرد غالباً به صورت کارکردپایین شغلی،اجتماعی و تحصیلی نمایان می گردد. عامل ایجاد فشار ممکن است یک رویداد منفرد ویا ناشی ازچندعامل چون مشکلات تحصیلی وخانوادگی باشد. اختلال های سازگاری همراه با خلق افسرده،اضطراب، ویابا اختلال های سلوک مشاهده میشوند. به هرحال با توجه به همراهی اختلال های سازگاری با موارد یاد شده، امکان ایجاد احساس های یاس و ناامیدی، نگرانی و دلواپسی و یا مدرسه گریزی، تخریب اموال و مشاجره و تخطی از قانون تشدید می شود.

 وسواس

وسواس عبارت ازاعمال، افکار و عقاید تکرار شونده ای هستند، که فرد تسلطی بر آن ندارد. احتمال دارد که کودک یا نوجوان علیرغم تشخیص این که عقاید یا رفتارهایی که با آن درگیر است، منطقی نیستند، نیاز به تکرار آن داشته باشد. کودکان و نوجوانایی که در خانواده های سخت گیر و بسیار مراقب زندگی می کنند، اغلب رفتارهای وسواسی از خود نشان می دهند، یعنی قدرت تصمیم گیری ندارند، دائم دچارشک وتردید میشوند و به افکار و اعمال غیر منطقی و تکرار شونده اشتغال دارند. آنها دارای نظم و ترتیب افراطی و دقت وباریک بینی خاص هستند. کمال طلبند و در مورد نتیجه ی مطلوب کارهای خودشک وتردیددارند. کودکان و نوجوانان وسواسی غالباً اضطراب خود را با افکار یا اعمال تکراری کنترل می کنند

[۱] Silverman

۲۵۰۰۰ تومان – خرید
royalit

محصولات مرتبط
s

مبانی نظری شخصیت (پیشینه پژوهشی) ...


16500 تومان 1 ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
s

مبانی نظری کار گروهی 2-1-  تولید ...


20000 تومان 2 ۶ خرداد ۱۳۹۷
s

مبانی نظری اضطراب؛ پیشینه پژوهش ...


15000 تومان 0 ۹ خرداد ۱۳۹۷

دیدگاه ها

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -