سلام دوست عزیز وارد حساب کاربری خود شوید
پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان توسط گارنفسکی و همکاران(۲۰۰۱) تدوین شده است. این پرسشنامه، پرسشنامه ای چند بعدی و یک ابزار خود گزارشی است که دارای ۳۶ ماده است و دارای فرم ویژه بزرگسالان و کودکان می باشد. مقیاس تنظیم شناختی هیجان نه(۹) راهبرد ملامت خویش، پذیرش، نشخوارگری، تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامه ریزی، ارزیابی مجدد مثبت، دیدگاه پذیری، فاجعه انگاری و سلامت دیگران را ارزیابی می کند. در این پرسشنامه از فرد خواسته می شود تا واکنش خود را در مواجه با تجارب تهدید آمیز و رویدادهای استرس زای زندگی که به تازگی تجربه کرده اند را بوسیله پاسخ به ۵ تا پرسش که استراتژی برای کنترل و تنظیم هیجان را ارزیابی می کند مشخص نماید این پرسشنامه دارای فرم ویژه بزرگ سالان و فرم ویژه کودکان می باشد.
از جمله رایج ترین این راه کارهای شناختی برای تنظیم هیجان در مواجه با شرایط ناگوار عبارتند از سرزنش خود، سرزنش دیگران، نشخوار فکری تلقی فاجعه آمیز توسعه چشم انداز، تمرکز مجدد مثبت ما ارزیابی مثبت، پذیرش شرایط، برنامه ریزی کردن(سامانی و صادقی، ۱۳۸۹)
استراتژی های تنظیم شناختی هیجان کنش هایی هستند که نشانگر راههای کنار آمدن فرد با شرایط استرس زا و اتفاقات نا گوار است. به باور گرانفسکی، کرایچ، اسپانبهون(۲۰۰۱) افراد در مراجعه با تجارب و موقعیت های استرس زا برای حفظ سلامت روانی و هیجان خود از راه کار های شناختی متنوعی استفاده میکند. استراتژی های شناخت هیجان ساز و کارهای خود آگاهی هستند که فرد برای کنار آمدن با شرایط ناگوار به کار می برد(گرانفسکی، ماکویمن، کرایچ و کات، ۲۰۰۹)
در این پژوهش منظور از نمره استاندارد تنظیم شناختی هیجان نمرهاي است كه فرد به سوالات ۳۶ماده ای پرسشنامة گارنفسکی میدهد .
۱- سرزنش خود: در مواجه با شرایط نا گوار فرد خود را مقصر و متهم اصلی در بروز شرایط می داند.
۲- سرزنش دیگران: فرد در برخورد با موقعیت ناگوار دیگران را مقصر و عامل اصلی در وقوع موقعیت میداند.
۳- نشخوار فکری: بروز شرایط ناگوار موجب ایجاد مشغولیت فکری پیرامون ابعاد گوناگون واقعه می گردد و مدام احساسات و افکار ایجاد شده به دلیل شرایط ناگوار به وسیله فرد مرور می شود.
۴- تلقی فاجعه آمیز: شرایط ایجاد شده را شدیدتر و وحشتناکتر از واقعیت آن واقعه ادراک و ابزار میکند.
۵- پذیرش: فرد در برخورد با شرایط ناگوار خود را به ناچارا بر پذیرش شرایط و باور گرانفسکی و گرایچ (۲۰۰۶)
۶- تمرکز مثبت مجدد و برنامه ریزی: فرد در برخورد با شرایط ناگوار به یاد آوری تجارب مثبت خود میپردازد و احترام به برنامه ریزی برای کم کردن عوارضی منفی ناشی از اتفاق می کند.
۷- ارزیابی مثبت و دیدگاه وسیع تر: فرد در مواجه با شرایط ناگوار به نجارب ارزشمندی ناشی از رویادویی با شرایط به و جود آمده می پردازد و تاکید بر سازنده بودن این شرایط می کند همچنین برای کم کردن اهمیت پیش آمد ناگوار از راه توسعه و وسعت دادن به دیدگاه فردی می پردازد.
گارانفسکی و همکاران اعتبار و روایی مطلوبی را برای این پرسشنامه شامل ۳۶ پرسش مدرج پنج نمره ای (از همیشه یا هرگز) می باشد که هر چهار پرسش یک عامل را مرد ارزیابی قرار می دهد و در مجموع نه عامل به قرار، سرزنش خود، سرزنش دیگران، فاجعه آمیز کردن، نشخوار فکری، تمرکز مجدد بر برنامه ریزی پذیرش، تمرکز مثبت و ارزیابی مثبت را در مورد ارزیابی قرار می دهد. فرم فارسی این مقیاس به وسیله ی سامانی و جوکار(۱۳۸۶) مورد اعتباریابی قرار گرفته است.ضریب آلفا برای خرده مقیاس های این پرسشنامه به وسیله گرانفسکی و همکاران (۲۰۰۲) در دامنه ۷۱/۰ تا ۸۱/۰ گزارش شده است. برای بررسی روایی همگرا و واگرای این پرسشنامه در ایران از مقیاس
افسردگی،اضطراب، استرس که شامل ۲۱ پرسش مدرج چهار نمره ای (از کاملاً شبیه من تا متفاوت از من) می باشد که سه عامل افسردگی، استرس و اضطراب زا مورد ارزیابی قرار می دهد، در این مقیاس هر یک عامل اختلال هیجانی را مورد ارزیابی قرار می دهد.
به منظور بررسی قابلیت شاخص های روان سنجی پرسشنامه تنظیم هیجان در ابتدا به روش تحلیل عامل
ساختار عاملی( برای بررسی و روایی سازه) لین پرسشنامه مورد پرسش قرار گرفت پیش از تحلیل عامل
ابتدا و شاخص نسبت Kmo و آزمون بارتلت مورد بررسی قرار گرفت. پس از اطمینان از دو شاخص Kmo و ضریب کرویت بارتلت با استفاده از روش تحلیل عامل و به شیوه مولفه های اصلی پرسش های پرسش نامه تنظیم شناختی هیجان بررسی قرار گرفت. پیوسته گر و حیدری همسو با یافته های فوق ضرایب بالایی را گزارش کرده اند .