× دسته بندی ها

نوع پوشش و رنگ لباس در مناطق گرمسیر و سردسیر

مقدمه

در تمام طول تاريخ معماري و ساختمان سازي ، طراحان همواره در صدد پاسخ گويي به شرايط آب و هوايي بوده اند، حتي معماران به اصطلاح ” سنتي ” طراحي اقليمي داراي بيان دقيق و استادانه اي بوده است. خواه در ساختمان هاي واقع در شهرهاي كوهستاني كه در مقابل باد محافظت شده و رو به جنوب مي باشند و خواه در پلان خانه هاي حياط مركزي سنتي كه جهت حفظ سرماي شب در اقليم گرم و خشك طراحي شده اند. در اين بناهاي بومي و سبك هاي محلي ، اقليم و آب و هوا به عنوان مبناي حيات و فعاليت هاي انسان در نظر گرفته شده كه نهايتا فرم وزيبايي ساختمان ها از آن منتج شده است. طراحي اقليمي كه به نام “زيست اقليمي ساختمان” نيز ناميده مي شود شامل يك سري اصول علمي و كاربردي مي باشد كه در نظر گرفتن اين اصول در طراحي ابنيه توسط طراحان و معماران مي تواند منجر به طراحي فضاهاي بهينه از نظر آسايش انسان و صرفه جويي در مصرف انرژي شود.

اهداف عمده طراحي اقليمي در مناطق سردسیر و گرمسیر

عبارت است از :

– كاهش اتلاف انرژي در ساختمان

– كاهش تأثير باد در اتلاف حرارت ساختمان

– بهره گيري از انرژي خورشيدي در گرمايش ساختمان

– محافظت ساختمان در برابر هواي گرم خارج

محافظت ساختمان در برابر تابش آفتاب

– بهره گيري از نوسان روزانه دماي هوا

– بهره گيري از شرايط مناسب هواي خارج

– ايجاد كوران در فضاي داخلي

– بهره گيري از رطوبت مطلوب هوا

– محافظت از ساختمان در برابر بارندگي

– كاهش تأثير بادهاي غبارآلود بر ساختمان

– جلوگيري از آلودگي صوتي

رنگ بندی در ساختمان

رنگ در کنار نور، خودش را خوب نشان می دهد و با توجه به میزان نوری که در فضاها داریم، می توانیم رنگ مناسب انتخاب کنیم؛ از این رو در اتاق هایی که نور آفتاب نداریم، استفاده از رنگ گرم مناسب است تا سرمای اتاق را بگیرد ولی در اتاق های رو به آفتاب به خاطر گرمایی که در آن وجود دارد، استفاده از رنگ های کمی سرد مناسب تر است. این موارد درباره اتاق های عمومی مثل نشیمن و پذیرایی که در آن به انرژی بیشتری نیاز داریم، صدق می کند،

به طور کلی در فضاهای عمومی منزل مثل اتاق نشیمن بهتر است از رنگ گرم استفاده شود، به خصوص اگر در مناطق سردسیر زندگی می کنیم، در مناطق گرمسیر، فرمول تغییر می‌کند و به رنگ های سردتر بیشتر نیاز داریم. برای این منظور باید رنگ ها را بشناسیم و تشخیص دهیم چه رنگ‌هایی سرد و چه رنگ هایی گرم است. در چه فضاهایی چه رنگ هایی مناسب است؛ استفاده از رنگ های خنثی مثل خاکستری که ترکیب سفید و سیاه است، رنگ مطمئنی است که به محیط آسیبی نمی رساند و در هر فضایی قابل استفاده است.

منطقه جغرافیایی، اقلیم و آب و هوا، جهت اتاق (جنوبی یا شمالی)، نور و حتی فصل های سال عواملی است که در انتخاب های ما تأثیر می گذارد.

در تمام آب و هواها، ساختمان هايي كه بر طبق اصول طراحي اقليمي ساخته شده اند ضرورت گرمايش و سرمايش مكانيكي را به حداقل كاهش مي دهند و درعوض از انرژي طبيعي موجود در اطراف ساختمان استفاده مي كنند. طراحي اقليمي موجب مي گردد كه ساختمان ها داراي شرايط آسايش بهتري باشند و به جاي اين كه به سيستم هاي گرمايش و سرمايش فشار زيادي تحميل شود، خود ساختمان بدون سر و صدا و بدون پنكه و كولر يا ساير دستگاه ها و بدون اينكه حداكثر فشار به دستگاه هاي مولد مركزي وارد شود، شرايط آسايش را فراهم مي كند. ساختمان هاي ساخته شده بر اساس اقليم نه تنها در مقابل عوامل نامساعد جوي عملكرد خوبي دارند، بلكه يك محيط انساني سالم و زيبا نيز فراهم مي كنند.

ساختمان مناطق سردسیر

عواملي چون حرارت، رطوبت، باد و…در نوع و سبك معماري بناهاي شهر مؤثر مي باشد . در مناطق گرمسيري بناها در جهت وزش مناسب باد ساخته مي شوند، پنجره هاي آنها به سوي باد باز مي شود، فضاهاي تهويه شهري در نظر گرفته مي شود. در مناطق سردسيري نيز مي بايد سطوح خارجي بناها در خلاف جهت باد غالب منطقه قرارگيرد، پنجره هاي دوبل و ديوارهاي با ضخامت مناسب اجراشوند تا تبادل حرارتي به حداقل برسد. رطوبت نيز در نحوه ساخت و ساز و ا نتخاب مصالح تأثير دارند، بنابراين عوامل محيطي دقيقا در چگونگي فرم بناها، جهت گذاري ها، خيابانها، كوچه هاي شهري وانتخاب مصالح اثر مي گذارد.

مناطق سردسیر:

۱ – فضاهاي شهري كوچك و محصور

۲ – بافت شهري متراكم و ابنيه متصل به هم

۳ – جهت آفتاب و عوارض زمين عامل تعيين كننده در نحوه استقرار ، گسترش و سيماي كلي شهر

۴ – كوچه ها و معابر اصلي به موازات خط تراز زمين و با عرض كم به دليل سرماي بسيار زياد در بخش عمده اي از سال در اين نواحي بافت شهري متراكم و ابنيه متصل به هم هستند تا بدين نحو سطح تماس فضاهاي گرم و مسكوني با محيط سرد خارج كم تر شود. فضاهاي شهري نيز تا حد امكان محصور و كوچك هستند تا جريان باد سرد به داخل اين فضاها كم تر نفوذ كند، به علاوه تابش حرارت از سطوح خارجي ديوارهاي گرم ساختمان ها تا حدي باعث اعتدال هواي سرد فضاهاي نيز بر اساس اقليم منطقه و جهت مقابله با سرماي شديد طراحي و اجرا شده است. به طوري كه خصوصيات كلي فرم بنا در اين نواحي به صورت زير مي باشد :

۱-ساختمان ها داراي حياط مركزي و درونگرا

۲-نسبت سطح پوسته خارجي بنا به حجم بنا كم

۳- ارتفاع اتاقها كم

۴-بام ها غالبا به صورت مسطح

۵-بازشوها كم و كوچك

۶-ايوان و حياط ها كوچك

( ۸-ديوارها نسبتا قطور

نحوه ساختمان و عایق بندی در مناطق سردسیر

ضوابط طراحی پایدار طبیعی در بناهای سنتی مناطق سرد با توجه به کاهش اتلاف حرارت در ساختمان عناصر مهم شکل گرفته در ابنیه در برخورد با شرایط طبیعی بسیار شبیه به عوامل ذکر شده قبلی هستند، از جمله حیاط مرکزی، حوض و باغچه، زیرزمین، زمستان نشین، تابستان نشین و ایوان.

اما اصولی که برای تطبیق با شرایط آب و هوایی این مناطق اندیشیده شده‌اند، بسیار مهم است که به قرار زیر هستند:

جهت گيري ساختمان :

جهت گيري ساختمان، مي تواند مقدار جذب تابش خورشيد را تعيين كند. طراحان ساختمان،با محاسبه شارژ تابشي خورشيد را براي ساعات مختلف روز و روزهاي مختلف سال ( كه مكان و زاويه تابش خورشيد تغيير مي كند) مي توانند جهت ساختمان ر ا طوري انتخاب كنند كه ميزان تابش جذب شده، سبب گرماي بيش از حد ساختمان نشود. در مناطق سردسير، جهت ساختمان طوري انتخاب مي شود كه بيش ترين ميزان جذب انرژي خورشيد اتفاق بيفتد.

كنار هم قرار گرفتن ساختمان ها :

در مناطق سرسير و كوهستاني، براي طراحي شهرها، اين نكته در نظر گرفته مي شود كه خانه هاي مجاور، برروي هم سايه نيندازد. با ظهور شهرهاي جديدتر، طرح حياط مركزي خانه ها، حياط هايي گود و پرسايه را در ميان اتاق ها و فضاهاي ديگر خانه پديدآورد تا هميشه محيطي خنك در ميان ساختمان وجود داشته باشد. هواي خنك شبانه به دليل چگالي بيش تر نسبت به هواي گرم، در طول روز، در اين حياط گود باقي مي ماند. همچنين سايه بنا بر روي حياط، مانع از گرم شدن هواي محبوس مي شود. به اين ترتيب تا ساعات بعدازظهر، حياط و اتاق هاي اطراف آن خنك مي ماند. همچنين گذرهاي باريك و تنگ در ميان ديوارهاي بلند حياط هاي مجاور، راه هاي خنكي براي عبورومرور ساكنان اين شهرها پديد آورد.

رنگ و جنس ديوارها :

در مناطق سردسير، تلاش مي شود تا سطح خارجي خانه ها به رنگ تيره و از جنسي باشد كه جذب بالايي دارد. در اين مناطق سطح ديوارهاي رو به آفتاب بيش ترين مقدار را دارد و جهت گيري ساختمان به گونه اي انتخاب مي شود كه در زمستان، سطوح بيش تري در معرض تابش قرار گيرد.

اثر گلخانه اي :

در مناطق سردسير براي استفاده بيشتر از انرژي خورشيد، در قسمت جنوبي و آفتاب گير خانه، ايوان هايي با پنجره هاي سرتاسري طراحي مي شود. نور خورشيد از اين پنجره ها به درون ايوان مي تابد و درآنجا جذب ديوارها و كف ايوان (كه معمولا به ررنگ تيره ساخته مي شوند ) مي شود. پرتوهايي كه از اين سطوح بازتاب م يشوند، داراي طول موجي كوتاه تر از امواج اوليه هستند و شيشه به آ نها اجازه عبور نمي دهد. به اين ترتيب پرتوهاي خورشيد در ايوان محبوس و كم كم جذب سطوح مختلف مي شوند. اين اثر كه ب هنام اثر گلخانه اي معروف است، سبب گرم شدن محيط محفوظ با شيشه مي گردد.

بیشترین موارد استفاده شده در طراحی و عایق بندی  ساختمان مناطق سردسیر

۱) استفاده هر چه بیشتر از دیوارهای با مصالح سنگین در ضلع جنوبی؛

۲) استفاده از فرم خطی برای بناها؛

۳)استقرار ساختمان‌های به هم پیوسته در بخش‌های میانی شیب‌های رو به جنوب

۴) احداث ساختمان در داخل زمین یا پوشاندن دیوارهای خارجی با خاک؛

۵) پوشاندن حاشیه‌های خارجی ساختمان با بوته‌ها و گیاهان همیشه سبز؛

۶) استفاده هر چه بیشتر از دیوارهای مشترک و ایجاد بافتی به هم پیوسته و متراکم در مجتمع‌ها؛

۷) پیش‌بینی پلان‌های فشرده و متراکم؛

۸) شکل‌گیری فرم ساختمان برای ایجاد سایه در تابستان و دریافت گرمای مناسب در زمستان؛

۹) گستردگی ساختمان‌ها با ارتفاع کم در سطح (حداکثر دو طبقه)؛

۱۰) پیش‌بینی فضاهای گرمازا مثل آشپزخانه در مرکز پلان ساختنان؛

۱۱) پیش‌بینی فضاهای کم اهمیت مثل انبار به عنوان عایق حرارتی در جدارها یا قسمت‌های سرد بنا؛

۱۲) استفاده از پاسیو به عنوان حیاط مرکزی با توجه به مسیر خورشید برای حفظ گرمای داخل بنا؛

۱۳) استفاده از عایق‌های حرارتی مناسب در دیوارهای خارجی و به خصوص در بام؛

۱۴) استفاده از فضاهای زیر شیروانی به عنوان عایق حرارتی؛

۱۵) استفاده از گرمایش کفی با عبور لوله‌های آب گرم از کف بنا؛

۱۶) استفاده از بستر سنگی در زیر اتاق‌ها برای ذخیره گرمای اضافی در کف و پس دادن این گرمای ذخیره شده در مواقع سرد و در شب هنگام؛

۱۷) اجتناب از پیش‌بینی پنجره‌های بزرگ، به خصوص در نماهای شمالی؛

۱۸) استفاده از شیشه‌های دوجداره یا سه‌جداره و تزریق گاز آرگن بین جداره‌ها؛

۱۹) استفاده از بام سبز در بناها برای خنک کردن ساختمان در تابستان و گرم کردن در زمستان؛

۲۰) استفاده از دیوارها و کف‌هایی سنگین با زمان تأخیر بیش از ۸ ساعت؛

۲۱) در نظر گرفتن بام سنگین با زمان تأخیر بیش از ۸ ساعت..

نحوه ساختمان و عایق بندی در مناطق گرمسیر

در طراحای خانه‌های مناطق گرم و خشک، فضاهای محصور خانه‌های حیاط مرکزی، دارای حداکثر سایه هستند. در این خانه‌ها تمامی اضلاع اطراف حیاط ساخته می‌شود تا محیط‌های داخلی متنوعی برای دریافت نور و گرمای خورشید ایجاد شود. بسته به میزان در معرض نور آفتاب بودن، جوانب گوناگون حیاط می‌تواند در فصول گوناگون استفاده شوند. معمولاً بخش‌های جنوبی به دلیل پشت به آفتاب بودن و داشتن حداکثر سایه، در تابستان استفاده می‌شوند. بخش‌های شمالی نیز زمستان نشین نامیده می‌شوند، چرا که ساکنان در زمستان‌ها به بخش‌های شمالی نقل مکان می‌کنند. به عبارت دیگر، ساکنان این خانه‌ها، فضای زندگی خود را در هماهنگی با تغییرات منطقه‌ای و در مطابقت با فصول سال تغییر می‌دهند.

۲-۴) درختان سبز در حیاط‌های مرکزی سایه را افزایش می‌دهند و در نتیجه، موجب کاهش حرارت می‌شوند و علاوه بر آن، با تبخیر آب به وسیه درختان، رطوبت نسبی محیط نیز افزایش می‌یابد. این امر به خنک‌سازی فضاهای داخلی اطراف حیاط مرکزی کمک می‌کند، کما اینکه واتسون نیز اظهار داشته است، تبخیر توسط یک درخت به میزان یک میلیون BTU در خنک‌سازی هوا تأثیر می‌گذارد که معادل کارکردن یک وسیله تهویه مطبوع به مدت بیست ساعت در روز برای ۱۰ اتاق معمولی است.

همچنین، انبوه گیاهان و درختان درون حیاط‌های مرکزی به واسطه پایین بودن ظرفیت گرمایی ویژه هوا به عنوان سیستم خنک‌کننده طبیعی عمل می‌کنند و برعکس، دیوارهای ضخیم محوطه حیاط مرکزی ظرفیت گرمایی ویژه بالایی دارد و به عنوان ذخیره کننده حرارتی عمل می‌کنند که سرما را در طی شب، ذخیره می‌کند و آن را به تدریج و در نیمه‌های روز که هوا گرم است آزاد می‌کند. بدین طریق ضخامت دیوارهای خشتی باعث می‌شود تغییرات کوچک در درجه حرارت نتواند تأثیرگذار باشد.

۲-۵) ضلع جنوبی خانه‌ها که به طرف شمال قرار دارد و نور خورشید را دریافت نمی‌کند، در فصل تابستان استفاده می‌شود و “تابستان نشین ” نامیده می‌شود. معمولاً این ضلع خانه‌ها دارای ایوان‌هایی نیمه باز هستند که در معرض نور خورشید نیست و در سایه کامل قرار می‌گیرد و در عین حال، از هوای خنک حیاط مرکزی نیز استفاده می‌کند. اگرچه اغلب خانه‌های حیاط مرکزی در هر چهار طرف دارای ایوان هستند که بزرگترین آنها به طرف جنوب، “تالار ” نامیده می‌شود و معمولاً حدود یک متر بالاتر از سطح حیاط است و بر روی زیرزمینی به نام “سرداب ” قرار گرفته‌اند.

۲-۶) سرداب در خانه‌های ایرانی نواحی گرمسیری، زیرزمینی است که سقف آن ۷۰ سانتیمتر تا یک متر بالاتر از سطح حیاط مرکزی است و معمولاً در بخش تابستان نشین‌ خانه‌ها قرار گرفته است. پنجره‌ها مابین سطح حیاط و سقف سرداب هوای حیاط مرکزی را به سمت داخل سرداب هدایت می‌کنند و همچنین جویبار زیرزمینی یا قنات نیز که از این فضا عبور می‌کند، موجب خنک و مرطوب شدن آن می‌شود.

۲-۷) همچنین، معماران سنتی جزئیاتی را نیز در طراحای‌هایشان مانند فرورفتگی‌ها و برآمدگی‌ها در نماها لحاظ کرده‌اند که حداکثر سایه ممکن توسط آنها فراهم شود. از جزئیات دیگر لحاظ شده در طراحی این خانه‌ها، “جان‌پناه ” سقف‌ها را می‌توان نام برد. از آنجا که سقف ابنیه بیشترین مقدار انژری نور خورشید را در مقایسه با دیگر جوانب آن دریافت می‌کنند. گاهی اوقات در نواحی گرم ایران، “جان‌پناه ” بام‌ها به ۲ متر در ارتفاع می‌رسد که با ایجاد ماکزیمم سایه برای سقف، تابش حرارتی را به حداقل کاهش می‌دهد. اگر چه این جان‌پناه‌های بلند، مزایای دیگری نیز دارند، مانند ایجاد فضای خصوصی در بام‌ها و محافظت پشت‌بام‌ها از بادهای بیابانی که گرد و غبار زیادی همراه خود دارند. راه حل دیگری برای کاهش جذب حرارت توسط ساختمان‌ها، به ویژه در مناطق گرم و خشک ایران، استفاده از طاق‌ها و گنبدها بود. این فرم، نه تنها با مصالح در دسترس و دلایل سازه‌ای منطبق است، بلکه علاوه بر دارا بودن دلایل ترموفیزیکی، برای کاهش حرارت انتقالی نیز مناسب است، زیرا اولاً شکل محدب و کروی آنها برای ساطع کردن تابش حرارتی کاملاً مناسب است و خنک شدن آن را در طزل شب آسان‌تر می‌کند. ثانیاً در طی روز و به هنگام صبح و عصر نیمی از گنبد در سایه نیمی دیگر است و این امر در کاهش درجه حرارت سقف نقش مهمی ایفا می‌کند. همچنین، سقف گنبدی به دلیل برآمده بودنش در معرض وزش باد قرار می‌گیرد و بنابراین، تابش حرارت تأثیر کمتری بر آن می‌گذارد.

۱۱-۲)راه حلی دیگر برای خنک‌سازی فضاهای داخلی، ساختن سقف‌های بالاتر از حد معمول بوده است. هوای گرم‌تر به سمت بالا حرکت می‌کند و هوای تازه از بازشوها از ترازی پایین‌تر به سمت داخل وارد می‌شود و این موضوع، باعث حرکت هوا می‌شود.

۲-۱۲) سقف‌های دوپوسته، روش دیگری از انطباق با آب و هوای گرم است.  اما جالب‌ترین المان‌ها، از جمله بادگیرها، آنهایی هستند که صرفاً برای آسایش حرارتی محیط‌های داخلی اضافه شده‌اند. بادگیرها، تهویه کنندگان شگفت‌آوری بوده و هستند و نمونه بارزی از تطابق معماری سنتی ایرانی با شرایط سخت آب و هوایی توسط خنک‌سازی طبیعی به شمار می‌روند. ارتفاع بادگیرها در مناطق گرم و خشک، بلندتر از ارتفاع آنها در مناطق گرم و مرطوب است. زیرا در مناطق گرم و خشک بادهای خنک‌تر و با سرعت بالا، از ارتفاع بالاتر می‌وزند و برعکس، در مناطق گرم و مرطوب، باد مطلوب از پایین‌تر می‌وزد و نسیم ساحل را به درون هدایت می‌کند.

نتیجه گیری

رئوس اصول اندیشیده شده در معماری‌های پایدار بومی مناطق سردسیر، نشانگر آن است که باید به کاهش اتلاف حرارت در ساختمان و کاهش تأثیر باد در اتلاف حرارت، بهره‌گیری از انرژی خورشید در گرمایش ساختمان و توجه به عوامل طبیعی آب و خاک اهمیت داد.

در مناطق گرمسیر نیز می‌توان با دقت در انتخاب مصالح، ضخامت دیوارها، طراحی نماها، طراحی جایگیری فضاهای گوناگون مسکن نسبت به جهت تابش آفتاب، توجه به بادهای مطلوب در منطقه و طراحی المان‌هایی که هدایتگر این انرژی‌ها به فضاهای داخلی باشند، طراحی معماری اقلیمی و حتی توجه به طراحی‌های مناسب شهری در برنامه‌ریزی‌های کلان و توجه کافی به پیادگان، می‌توان عملاً به اهداف پایداری زیست محیطی دست یافت.

بدین طریق با حداقل استفاده از انرژی‌های فناپذیر فسیلی می‌توان قدمی در جهت حفظ محیط زیست برای آیندگان برداشت.

نوع پوشش و رنگ لباس در مناطق گرمسیر و سردسیر

مفهوم رنگ برای ما از همان آغاز زندگی پدیـده ای قابل درک بوده است و آن را بدون کوچکترین تلاش فکری، مشـاهده و درک می کردیم. هر فردی به نسبت شرایط روحی، جغرافیایی و فرهنـگی سیلقه ای خاص و برداشتـی مشخص از رنگ های متنوع دارد. همین طور مردم هر ملتی بر حسب شرایط حاکم، عقاید و باورها، اشتراکات جمعی و طبیعت آن سرزمین ممکن است ارزشی خاص و درکی مشخص از رنگ ها داشته باشند.

یکی از مشخصه های قابل توجه در این لباس ها رنگ وریتم بکارگیری آن است. رنگ شاد این لباس ها به آنها جلوه ای خاص داده است. البته این تنوع رنگی را در تمامی لباس های محلی ایران می توان مشاهده کرد. این لباس های محلی با توجه به آب و هوا، طبیعت، آداب و رسوم و عقاید مردم مناطق مختلف از تنوع رنگ و شکل برخوردار است.

پوشش و رنگ لباس مناطق سردسیر

مردم در مناطق سردسیر با توجه به اقلیم آب و هوای سرد بیشتر لباس های ضخیم با رنگ های تیره  به خاطر جذب بیشتر نور می پوشند معمولا لباس های استین دار و یخه بلند در این مناطق بیشتر به چشم می خورد اکثریت مردان و زنان در این مناطق لباس های زیر ضخیم علاوه بر لباس هایی که بر تن دارند می پوشند .زنان در این مناطق معمولا صورت خود را پوشش می دهند تا سرمای هوا آسیبی به پوست آنها وارد نکند همچنین در بعضی از مناطق عشایری مردان و زنان از روی  لباس خود  جلیقه های می پوشند که به جان تن معروف است برای حفاظت در مقابل سوز سرما.

پوشش و رنگ لباس در مناطق گرمسیر

مرد مناطق گرمسیر بیشتر لباس های روشن و نازک می پوشند تا در مقابل گرما در امان باشند لباس های نازک و رنگ روشن روان انسان را درجاهای گرم آرام می کند افراد در این مناطق بیشتر از رنگ های سفید ،آبی اسمانی ،سبز روشن و …استفاده میکنند لباس های بدون آستین و یخه باز البته در مناطقی که گرمای شرجی دارد معمولا متداول است .

در مناطق خشک و کویری معمولا زنان نقاب های بر چهره دارند که ازپوست آنها درمقابل آفتاب سوزان محافظت می کنند وزنان و مردان بیشتر از لباس های بلند استفاده میکنند  تا از سوختگی اعضای بدن آنها جلوگیری شود و گردش هوای کافی در بدن ایجاد شود .

عوامل مؤثر در انتخاب رنگ لباس ها به طور خلاصه عبارتند از:

  1. سن: معمولا کودکان از رنگ های زنده و خالص و بزرگسالان از رنگ های پخته و مرکب خوششان می آید.
  2. زمینه های هوشی و عاطفی.
  3. سلامت جسمی.
  4. سلامت روح و حالت های روانی افراد.
  5. فصول سال: معمولا توجه انسان در تابستان به رنگ های روشن و در زمستان به رنگ های تیره معطوف می گردد.
  6. موقعیت جغرافیایی: نوع محیط اجتماعی از قبیل کوهستانی بودن، کویری بودن، ساحلی بودن و یا مناطق ابری و آفتابی نیز در انتخاب رنگ تأثیر زیادی دارند. مثلا زنان روستایی شمال به دلیل محیط همواره سبز از لباس های رنگارنگ استفاده می کنند.
  7. فرهنگ جامعه: انتخاب رنگ به خصوصیات اجتماعی و فرهنگ جامعه نیز بستگی دارد.
  8. نوع جامعه: نگرش شهری و روستایی به رنگ ها، متفاوت است. شهری ها معمولا رنگ های سرد مثل آبی و سبز را می پسندند و روستاییان به رنگ های گرم نظیر قرمز یا اشباع شده و نقوش الوان تمایل نشان می دهند.
  9. طبقه اجتماعی از لحاظ اقتصادی: افراد کم درآمد معمولا جذب رنگ های براق و سریع می شوند و پردرآمدها رنگ های سبک و مرکب و ملایم و ظریف را انتخاب می کنند.

عوامل دیگری مانند جنسیت، سواد و… نیز می توانند در انتخاب رنگ ها مؤثر باشند

موضوع : جغرافیا
royalit

مطالب مرتبط

دیدگاه ها