no-img
.:رویال آی تی:.

پایان نامه تجارت الکترونیک و نقش آن در تحول اقتصادی از دیدگاه مدیریت بازرگانی - .:رویال آی تی:.


.:رویال آی تی:.
مطالب ویژه
ads

ادامه مطلب

DOC
پایان نامه تجارت الکترونیک و نقش  آن در تحول اقتصادی  از دیدگاه مدیریت بازرگانی
doc
آذر ۱۸, ۱۳۹۶
۵,۰۰۰ تومان
۵,۰۰۰ تومان – خرید

پایان نامه تجارت الکترونیک و نقش آن در تحول اقتصادی از دیدگاه مدیریت بازرگانی


مقاله تجارت الکترونیک و نقش آن در تحول اقتصادی از دیدگاه مدیریت بازرگانی

چکیده :

در یک نگاه کلی می توان تجارت الکترونیک را زیر مجموعه ای از کسب و کار الکترونیک که ارمغان فن آوری اطلاعات می باشد دانست استقرار الکترونیک نیازمند بسترسازیهای مناسب اقتصادی و فنی مخابراتی حقوق انسانی و فرهنگی می باشد. هدف از تحقیق بررسی نقش تجارت الکترونیک در تحول ودگرگونی اقتصادی است .پروژه حاضر به روش کتابخانه ای است . تأثیر مستقیم و غیرمستقیم فناوری اطلاعات و ارتباطات در کلیه ساختارها و سطوح زندگی مردم عادی و نفوذ و توسعه ابزارهای این پدیده عصر جدید در پیچیده ترین فعالیتها، مؤثرترین عامل در راه توسعه تکنولوژیک و به تبع آن اطلاعاتی بشر بوده است. ظرفیتهای بالقوه فناوری اطلاعاتی و ارتباطات مدیران پیشرون مجاب می کند تا با نگرشی عمیق بر ابزارهای این پدیده جهانی به منصه ظهور برسانند با این دیدگاه سعمی می شود تا با نگاهی گسترده زمینه های بهترسازی فناوری اطلاعات و ارتباطات و کارکردهای آن در تحولات درون سازمانی و ارتباطات برون سازمانی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

کلمات کلیدی :تجارت الکترونیک –تحول اقتصادی –مدیریت بازرگانی

فهرست مطالب

مقدمه ۸
تاریخچه تجارت الکترونیک ۹
تجارت الکترونیکی در ابعاد جهانی ۹
ضرورت اجرای پژوهش ۱۰
اهداف پژوهش ۱۲
تعاریف کلی ۱۵
تجارت الكترونيكي مفاهيم و شاخص‌هاي آن ۱۶
انواع مدل های تجارت الکترونیکی در اقتصاد ۱۷
تجارت مصرف کننده با مصرف کننده ۲۱
تجارت مصرف کننده با فروشنده ۲۲
تجارت فروشنده با اداره ۲۳
جایگاه تجارت الکترونیکی در جهان ۲۸
عوامل محرک تجارت الکترونیکی ۳۰
دنیای جدید کسب و کار ۳۱
فشارهای کسب و کار ۳۳
پژوهش های داخلی ۳۳
توسعه اقتصادی ۳۴
تاریخچه توسعه اقتصادی ۳۵
تعاریف ۳۶
چند تعریف از دانشمندان توسعه ۳۷
توسعه اقتصادی ۳۷
عدالت اقتصادی ۳۹
نقش دولت در توسعه اقتصادی ۴۱
تکنولوژی و توسعه اقتصادی ۴۲
انواع اقتصاد ۴۳
اقتصاد خرد ۴۳
اقتصاد کلان ۴۳
ب: سیاست پولی و مالی کسر بودجه ۴۵
سیستم های اقتصادی ۴۵
۱ – اقتصاد با برنامه ریزی متمرکز: ۴۵
۲- اقتصاد بازار آزاد ۴۶
۳- سیستم اقتصادی مخلوط (بازار دولت) ۴۷
مشکلات ساختاری اقتصاد ایران ۴۸
۱- کندی و نوسان رشد اقتصادی ۴۸
۲- تورم بالا ۴۸
۳- نابرابری توزیع درآمد ۵۰
۱- مفهوم و ساختار توسعه لایه ای ۵۱
۲- مفهوم و ساختار سطوح توسعه ۵۲
تجارت الكترونيكي و بيكاري ۵۲
بخش پولي و اثرات تجارت الكترونيكي ۵۵
تجارت الكترونيكي و تورم ۶۰
تجارت الكترونيكي و تجارت بين‌الملل ۶۳
تجارت الكترونيكي و سرمايه‌گذاري ۶۳
تجارت الكترونيكي و بودجه دولت ۶۴
تجارت الكترونيكي و رفاه و توسعه اقتصادي ۶۷
مقدمه ۷۰
مروري بر مطالعات گذشته ۷۱
چارچوب نظري ۷۵
روش تحقیق ۷۸
موانع و چالشهای تجارت الکترونیکی در ایران ۸۱
تجربه های موفق در تجارت الکترونیک ۸۲
مدیریت و تجارت الکترونیک ۸۳
راهكارهای لازم براي توسعه تجارت الكترونيك در كشور ۸۴
منابع به ترتیب حروف الفبا ۸۶

 مقدمه

در یک نگاه کلی می توان تجارت الکترونیک را زیر مجموعه ای از کسب و کار الکترونیک که ارمغان فن آوری اطلاعات می باشد دانست استقرار الکترونیک نیازمند بسترسازیهای مناسب اقتصادی و فنی مخابراتی حقوق انسانی و فرهنگی می باشد بانکداری الکترونیک و به تبع آن پول الکترونیک به عنوان یکی از مهمترین بسترهای لازم در زمینه تجارت الکترونیک از طریق تسهیل در پرداخت و نقل و انتقالات الکترونیکی وجود معادلات اینترنتی اختراع تلفن و سپس رایانه تلفیق این دو وسیله باعث پیدایش اینترنت و صنعت فن آوری اطلاعات و در نتیجه مبادله الکترونیک کالاها از طریق تجارت الکترونیکی گردیده است. این نوآوری در حوزه توزیع همچون انقلاب صنعتی، تأثیرات چشمگیری را بر کیفیت و هزینه توزیع، کالا و خدمات گذاشته و کمک بزرگان به رقابتی شدن بازارها نموده است ایجاد یک بانک اطلاعاتی کامل و شفاف در مورد کالا و خدمات مورد نیاز مصرف کنندگان در هر گوشه از دنیا تسهیل مبادله بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بدون توجه به محدویتهای جغرافیایی و زمانی باعث گردیده تا بسیاری از انحصارات موجود در بازارهای مختلف تاریخ در شیوه های سنتی مبادله فقدان اطلاعات شفاف داشته است شکسته شود. (اعرابی و سرمد سعیدی ۱۳۸۰) ص ۱۱-۲۱
تجارت الکترونیک در زبان انگلیسی به معنای (trade electronic) که در زبان فارسی به معنای خرید و فروش به صورت آنی و به صورت اینترنت می باشد و نیز خریدن کالا به انگیزه فروش آنها همچنین بکارگیری سرمایه به منظور سود بردن آمده است.
تاریخچه تجارت الکترونیک

تاریخچه تجارت الکترونیک بیشتر به تعریفی که از آن می شود بستگی دارد برخی از صاحب نظران اولین داد و ستدی که توسط تلفن و یا فاکس انجام گرفته است را مرحلع شروع تجارت الکترونیکی می دانند در اولین ارتباط اینترنتی در سال ۱۹۶۹ در کالیفرنیا دو ابر رایانه با یک کابل ۵ متری به هم متصل کردند تا چند کلمه اطلاعات به هم انتقال دهند. با آمدن اولین نرم افزار گرافیکی «بروز، Browsdr» بای اتصال به شبکه جهانی اینترنت در سال ۱۹۹۳ و استقبال شرکتها از آن بیشتر فعالیتهای تجاری الکترونیکی متمایل شد و در بعضی زمینه ها خرد و فروشان اینترنتی همچون سایت حراجی اینترنتی آمازون یکشنبه سربرآورد تا با خرد و فروشان سنتی بازار به مبارزه بپردازد ۲ (ضایعی ۱۳۸۱) ص ۲۴٫

تجارت الکترونیکی در ابعاد جهانی

معامله ای که در کشور آسیاسی چین انجام گرفته است نشان می دهد چین در سال ۲۰۰۷ به دومین بازار بزرگ رایانه شخصی دنیا تبدیل خواهد شد. آمریکا (با ۴۲ درصد از کل کاربران جهان) چین (با ۶/۶ درصد از کاربران) و ژاپن (۵۶ درصد از کل کاربران جهان) جزءِ سه کشور اولیه استفاده از اینترنت می باشد. یک مؤسسه تحقیقاتی چینی پیش بینی کرده است که درآمد تجارت الکترونیکی مصرف کنندگان چین در سال ۲۰۰۴ به ۸/۴ میلیارد دلار برسد چین بیش از ۱۵۰ میلیون کارت بانکی و سیستمهای تحویل نقدی دارد که برای خریدهای اینترنتی و بهنگام قابل اطمینان می باشند. پنج کشور عمده با بیشترین تعداد کاربران سایتهای خانگی عبارتند از: آمریکا (۱۶۶ میلیون نفر)، چین (۵۷ میلیون نفر)، ژاپن ۰۵۱ میلیون نفر)، آلمان (۳۲ میلیون نفر) و انگلیس (۲۹ میلیون نفر). طبق آمار سال ۲۰۰۲ چین با ۵۷ میلیون نفر کاربرد بیش از یک میلیارد نفر جمعیت نزدیک به ۵ درصد کاربر اینترنتی دارد که می تواند در خانه از آن استفاده کنند. همچنین در این سال نرخ کاربرانی که خریدهای online انجام داده اند ۳۲ درصد رشد داشته است (M. Efendioglu: 2004) 7 ص ۴۵-۶۵

ضرورت اجرای پژوهش

در عصر نوین استفاده از سیستم الکترونیک با توجه به رقابت شدید بین دول مختلف بر سر اقتصاد و پول و عرض، تلاش همه حکومت ها جهت الکترونیکی کردن سیستم های مالی خود بوده و هستند.لذا در این میان یک سری مسائلی وجود دارد که بیان کننده میزان علاقه و استفاده مردم (مشتریان بانکداری الکترونیک) می باشد که با ید مد نظر قرار گیرید.علاوه بر اهمیت بانکداری الکترونیک که در جامعه امروزی بسیار مهم می باشد یک سری فاکتور ها نیز وجود دارند که بر اهمیت این موضوع دامن می زنند و آن هم میزان رضایت مردم از این موضوع است .بنا براین پژوهش حاضر بر این مسئله تاکید دارد که تا چه اندازه مردم یا همان مشتریان بانکداری الکترونیک بر این موضوع راقب هستند یا تا چه اندازه مردم ازدادوستد ماشینی و الکترونیکی بانکها راضی هستند پس اهمیت انجام این پژوهش بر ما بسیار مهم می باشد چون بانکداری و اقتصاد در زندگی بخش بزرگی از زندگی ما را تشکیل می دهند. پس از پایان جنگ تحميلي ۸ ساله مشكلات و معضلات اقتصادي كه گريبانگر نظام اقتصادي كشوربه خصوص نظام سنتي بانكداري ايران بود ، نمايان گرديد ،‌ به همين جهت سياستگذاران اقتصادي و بانكي كشورمان مصمم شدند بااصلاح ساختار سيستم بانكي كشور، زمينه شكوفايي و رشد و بالندگي اقتصاد ملي را فراهم كنند ، از اين رو بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران با هدف بهبود سرويس دهي بانكها به مشتريان واستفاده بهينه از بودجه هاي تخصيص يافته به پروژه هاي انفورماتيك بانكها، طرح اتوماسيون بانكي يا همان بانكداري الكترونيكي رابطور جدي در اولويت فعاليتهاي خودقراردادكه شامل بهينه سازي روشهاي بانكداري، اتوماسيون شعب ، سرپرستي ها و تهيه يك الگوي نرم افزاري ،سخت افزاري و مخابراتي براي استفاده بانكهاي كشوربود.با توجه به مطالب گفته شده و تاثیر فزاینده تجارت الکترونیک بر سیستم اقتصادی کشور های انجام پژوهش حاضر بسیار حائز اهمیت خواهد بود .

۸۸ صفحه Word


شما هم اکنون با داشتن رمز دوم کارت عابر خود و پرداخت اینترنتی می توانید بلافاصله پس از پرداخت این فایل را دریافت کنید و مطالعه این محصول با ارزش را شروع کنید .



درباره نویسنده

محمد 730 نوشته در .:رویال آی تی:. دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


2 پاسخ به “پایان نامه تجارت الکترونیک و نقش آن در تحول اقتصادی از دیدگاه مدیریت بازرگانی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -